Pět biblických obětí ve zkratce

Bůh od židů požadoval 5 druhů oběti. 3 byly dobrovolné, 2 byly povinné. Slovo קָרְבַּ֤ן [qorban] se používá jako oběť, anglicky "offering", něco co se nabízí Bohu když mu chceme být blíž. תַקְרִ֞יב , קָרַב - taqrív (hifíl), qarav - přiblížit se, věnovat meno nabídnout. 

Zápalná oběť (ohnivá)

Zápalná oběť, neboli [olá], je dobrovolná oběť.

Zápalná oběť se přinášela ke dveřím - vchodu stanu setkávání [ohél mo'éd]; אֹהֶל ohél - stan; מוֹעֵד֙ - mo'éd - místo setkávání (Lv 1:3). Slovo לִרְצֹנ֖וֹ [lirtconó] má tři významy: a) o své vlastní svobodné vůli b) aby ho potěšil c) aby byl přijat. Všechny tři významy ve výkladu verše ohledně obětování a přistupování před Hospodina hrají důležitou roli!

Lv 1:1 "I zavolal Hospodin Mojžíše a promluvil k němu ze stanu setkávání: (2)  "Mluv k synům Izraele a řekni jim: Když někdo z vás přinese dar Hospodinu, přinesete svůj dar z dobytka, ze skotu nebo z bravu. (3) Jestliže jeho darem bude zápalná oběť ze skotu, přivede samce bez vady. Přivede jej ke vchodu do stanu setkávání, aby došel zalíbení před Hospodinem."

Role poctivosti při přivádění obětí

To jak velkou roli hrálo upřímné srdce před Bohem vykresluje Malachiáš.

1:6 "Syn ctí svého otce a služebník svého pána. "Jsem-li Otec, kde je úcta ke mně? Jsem-li Pán, kde je bázeň přede mnou, praví Hospodin zástupů vám, kněží, kteří zlehčujete mé jméno. Ptáte se: »Čím zlehčujeme tvé jméno?« (7) Přinášíte na můj oltář poskvrněný chléb a ptáte se: »Čím jsme tě poskvrnili?« Tím, že říkáte, že Hospodinův stůl není třeba brát vážně. (8) Když přivádíte k oběti slepé zvíře, to není nic zlého? Když přivádíte kulhavé a nemocné, to není nic zlého? Jen to dones svému místodržiteli, získáš-li tak jeho přízeň a přijme-li tě, praví Hospodin zástupů. (9) Tak tedy proste Boha o shovívavost, aby se nad námi smiloval. Vlastní rukou jste to činívali. Cožpak mohu někoho z vás přijmout? praví Hospodin zástupů. (10) Kéž by se mezi vámi našel někdo, kdo by zavřel dveře, abyste marně nezapalovali na mém oltáři oheň! Nemám ve vás zalíbení, praví Hospodin zástupů, a dary z vaší ruky jsem si neoblíbil." Malachiáš 1:5-10

Chtěl-li někdo přinést oběť Hospodinu, aby získal jeho přízeň, náklonnost a blízkost, bylo třeba dodržovat všechny Hospodinovy řády. Dnes se nad tím mávne rukou, ale přitom Bůh řekl:  "I čáp na nebi zná svůj čas, hrdlička, vlaštovka a jeřáb dodržují čas svého příletu, ale můj lid nezná Hospodinovy řády. (8) Jak můžete říkat: »Jsme moudří, my máme Hospodinův zákon«? Ano, jenže jej falšuje falešné rydlo písařů. (9) Stud polil moudré, zachvátil je děs, jsou polapeni. Hle, odvrhli Hospodinovo slovo, k čemu jim bude moudrost?" Jeremjáš 8:7-9

"Jejich synům jsem na poušti řekl: »Neřiďte se nařízeními svých otců, nedbejte na jejich řády a neposkvrňujte se jejich hnusnými modlami, (19) já jsem Hospodin, váš Bůh. Řiďte se mými nařízeními, dodržujte mé řády a zachovávejte je. (20) Svěťte mé dny odpočinku a budou znamením mezi mnou a vámi, abyste věděli, že já jsem Hospodin, váš Bůh.«" Ezechiel 20:18-20

"A dám jim jedno srdce a vložím do jejich nitra nového ducha, odstraním z jejich těla srdce kamenné a dám jim srdce z masa, (20) aby se řídili mými nařízeními, zachovávali moje řády a jednali podle nich. I budou mým lidem a já jim budu Bohem." Ezechiel 11:19-20

Podle Boha, tedy Hospodinovy řády mají smysl a mají se stále dodržovat - ovšem poctivost a právo je nad všechny rituály a oběti. Bůh nepřihlíží k nepoctivým obětem a k nepoctivým dárcům. Nepoctivá oběť nic neznamená. Oběť reprezentuje dárcovu poctivost a charakter. Smí před Hospodina přistoupit nepoctivý člověk? Víme, že Bůh nepřihlédl k oběti Kaina, protože konal nepravost, tzn. Kajn u Boha nenašel zalíbení, přestože přinesl svou oběť. Proto Ježíš říkal učedníkům, aby se vyhnuli farizejskému kvasu, který byl podobenstvím o hříchu a nepoctivosti farizejů a náboženských vůdců. Před tím, než člověk přistoupí s darem před Hospodina má nejprve odstranit svou nepoctivost, změnit své jednání.

Zkroušený duch, to je oběť Bohu. Srdcem zkroušeným a zdeptaným ty, Bože, nepohrdáš!" Žalm 51:19

Pokud se přibližujeme k Bohu a hledáme odpuštění, ale naše srdce není upřímné a je to jen služba rtů odejdeme bez odpuštění a navíc sklidíme prokletí, protože naše srdce nebylo na správném místě. AVŠAK POZOR!!! Postoj srdce neznamená nutně, že člověk musí plakat, být emocionální, rvát si vlasy, odít se do žíněného roucha nebo sypat si popel na hlavu! To o co Hospodin stojí je víra prokázaná skutky (viz list apoštola Pavla). Takže když si zachováte chladnou hlavu, žádné emoce, žádné slzy, ale uděláte správnou věc, najdete spíš odpuštění a přijetí před Pánem, než člověk, který roní slzy, postí se, bičuje se nebo jinak se psychicky týrá - toto je lidská snaha, která člověka neudělá o nic více spravedlivějším a k Bohu nepřiblíží. Pokud vás však ponížení přivede k nápravě a k vykonání spravedlivých skutků, které Bůh chce vidět, pak to bude ta pravá oběť Hospodinu.

Provedení oběti

Dobytek - Darující přivedl dobytče. Kněz ho zkontroloval jestli je bez vady a neposkvrněné. To byla jeho povinnost. Provedl inspekci. Přijetí daru nebylo automatické. Darem je zvíře, které je zdrojem obživy rodiny a svým postojem rodina dává najevo svou touhu po Bohu i to, že jsou na něm závislí. Bůh nepotřebuje naše peníze, ale hledá poctivé srdce.

Darující položil ruku na hlavu svého zvířete a podřízl ho. Nechal vytéct krev. Áronovci poté odnesli krev k oltáři, kde ji nastříkali kolem dokola na oltář. Text Lv 1:4 říká, že ta oběť (olá) bude přijata místo něj (za něj): há'ólá weNirtcá ló - oběť bude přijata - lekappér alaw - "ta oběť mu získá vykoupení pro něj. Slovo kappér (kafar) znamená vykoupit... Kippér je zvíře přinesené v oběť. Kopér znamená výkupné.

Maso, hlava, hnáty, vnitřnosti, vše co se dalo na oltář, se kompletně spálí. Zůstane jen popel, který se potom odnese pryč. Během toho co se pálí oběť vychází dým a vůně, takže rodina, která čeká venku za stanem setkávání vidí a cítí, že oběť byla přijata a vidí a cítí to lidé na velkou vzdálenost.

Brav - ovce, kozy - samec se přivede k severní straně oltáře a porcuje se a obětuje podobným způsobem jako u býka.

Ptactvo - hrdličky nebo holoubata - pohlaví se nerozlišuje. Kněz mu zakroutí krkem a krev nechá vytéct na stranu oltáře. Je tam odlišný postup Lv 1:14-17.

Obětování pokrmu (oběť přídavná)

מִנְחָה֙ [minchá] - 1. oběť pokrmu z bílé mouky, zrna či bílé mouky 2. obecný pojem pro oběť (angl. "offering"). סֹ֖לֶת [sólet] - bílá mouka (f.). וְנֶ֗פֶשׁ כִּֽי־תַקְרִ֞יב קָרְבַּ֤ן מִנְחָה֙ [we nefeš ki taqrív qorban minchá] - A duše, která nabídne dar vyrobený ze zrna... סֹ֖לֶת יִהְיֶ֣ה קָרְבָּנ֑וֹ [sólét jihjé qorbanó] z jemné mouky bude dar jeho.

"Když někdo přinese Hospodinu darem přídavnou oběť, bude jeho darem bílá mouka. Poleje ji olejem, vloží na to kadidlo (2) a donese ji Áronovcům, kněžím. Kněz z ní vezme plnou hrst bílé mouky s olejem i všechno kadidlo a jako připomínku ji na oltáři obrátí v obětní dým. Jako oběť ohnivá bude libou vůní pro Hospodina. (3) Zbytek přídavné oběti připadne Áronovi a jeho synům jako velesvatý podíl z ohnivých obětí Hospodinových." Lv 2:1-3 

Plná hrst mouky patřila Hospodinu, zbytek mouky náležel kněžím, aby měli z čeho být živi. Áronovci nevlastnili pole, na kterých by mohli pracovat. Výroba mouky byla pracná záležitost. Pro chudého člověka, který nic neměl bylo obětování mouky nejsnažší záležitost, ale musel nejprve rozdrtit zrna pšenice a kameny třít tak dlouho dokud nevznikl velmi jemný prášek. Vzniklo tak trochu mouky za hodně námahy a hodně času, ale byla to oběť Bohu nejdražší a nejsvatější. Dar z úrody, na které se člověk vlastními silami nejvíce nadřel je nejcennější a Bůh si takového daru nejvíce váží. Když Bůh takovou poctivou oběť přijal, tak ho jistě požehnal. Dá se tedy říct, že oběť, za kterou stálo velké úsilí, krev, pot a slzy je Bohu nejpříjemnější.

Proto vás vyzývám, bratři, pro Boží milosrdenství, abyste vydali svá těla jako živou oběť, svatou a příjemnou Bohu, skrze vaši rozumnou službu. (2) A nepřizpůsobujte se tomuto světu, ale proměňujte se obnovením své mysli, abyste mohli rozeznat, co je dobrá, příjemná a dokonalá Boží vůle." Ř 12:1

Aby oběť byla Bohem přijata, bylo třeba, aby člověk žil spravedlivě podle práva Tóry. Když apoštol Pavel zmiňoval, že máme svá těla vydat jako živou oběť, jistě tím myslel právě to, abychom nesloužili sami sobě a hříchu, ale abychom své jednání přizpůsobili spravedlnosti podle toho jak je popsána v Tóře. Neboť Tóra je jediným platným měřítkem spravedlnosti. Víte přece, že jak Ježíš tak apoštolové citovali z Tóry, aby potvrdili, že evangelium je završením či dokončením Tóry. Podobně jako Tóra, řáká oddělte se, tak i Pavel říká oddělte se: Proto: "Vyjděte z jejich středu a oddělte se, praví Pán, nedotýkejte se nečistého, a já vás přijmu." 2 Kor 6:17. Žít v časech, kdy Bůh požadoval oběti, znamenalo nejprve oddělit se od okolních národů, od uctívání falešných Bohů, od nepoctivých a hříšných lidí a spoléhat na Boha, že svůj lid zabezpečí a ochrání, nikoliv na peníze a nebo pouze na své schopnosti a na svůj rozum. Právo a spravedlnost podle Tóry byli vždy na prvním místě a teprve pak se nabízela možnost, obětovat Bohu něco navíc... Nějakou přídavnou oběť nebo zápalnou.


Další hebrejské pojmy, které se v tomto verši setkáváme jsou olej שֶׁ֔מֶן [šemen] a kadidlo לְבוֹנָה [lebóná]. וְיָצַ֤ק עָלֶ֙יהָ֙ שֶׁ֔מֶן וְנָתַ֥ן עָלֶ֖יהָ לְבֹנָֽה [we játcaq álehá šemen we nátan álehá leboná] - a vyleje na ní olej a dá na ní kadidlo. Ve verši 2. pak je oběť učiněná na ohňi אִשָּׁה [iššá] - ohnivá oběť. אִשֵּׁ֛ה רֵ֥יחַ נִיחֹ֖חַ לַיהוָֽה [iššé ré'ách níchóách lAdonaj] - oběť ohnivá vůní sladkou Hospodinu. Verš 3.: וְהַנּוֹתֶרֶת מִן־הַמִּנְחָה לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו קֹדֶשׁ קָדָשִׁים מֵאִשֵּׁי יְהוָה [wehannoteret] (zbytek) [minhamminchá] (oběti vyrobené z mouky) [le'A(h)arón úlevanáw] (Áronovy a synům jeho) [qódeš qádáším] (svatý z nejsvatějšího; či nejsvatější; či velesvatý) [mé'iššé Adonaj] (z ohnivých obětí Hospodinových). Nahrávka Leviticus 2 v hebrejštině (Lv 2:3).

Další přídavnou obětí pro movitější byla možnost obětovat potravinu pečenou v peci a vyrobenou z mouky.

"Když přineseš darem přídavnou oběť pečenou v peci, budou to nekvašené bochánky z bílé mouky zadělané olejem a nekvašené oplatky pomazané olejem." Lv 2:4

Byl-li věřící ještě více movitý očekávalo se, že je schopen obětovat více:

"Jestliže bude tvým darem přídavná oběť připravená na pánvi, bude z bílé mouky zadělané olejem, nekvašená." Lv 2:5 סֹלֶת בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶ [sólet belúlá bašemen] (mouka smíchaná s olejem)

Výroba olejového oleje vyžadovala, aby rodina nejprve obrala olivovník, poté musela zajít do lisu, ve kterém obří mlýnský kámen který mohl vážit kolem půl tuny a svou velkou váhou držil olivy na padrť a získával se z něho ten nejjemnější olej. Video ukázka. Takže oslík se pohybuje kolem dokola sloupu a tlačí za sebou tyč, která je k tomuto sloupu připevněná, takže kámen se otáčí a olivy praskají. Pak se používaly košíky, které se umístily na sebe v počtu 10-12ti a daly se do nich olivy. Olej z nich se vytlačil do 1m vysokého sudu usazeného v zemi. Užitím tlaku, olej vytekl a takto se získal ten nejjemnější a nejkvalitnější olej. Výroba takového oleje tedy byla drahá a pracná. Tímto prvním olejem se pomazávala menora, králové, kněží a proroci. Pak se používal druhý olej, vytlačený pod větším tlakem, užitím větší zátěže. Košíky se přikryly dřevěným poklopem a každý jeden kámen, který se dával navrch vážil 200kg. Z videa jsem nepochopil jak přesně to fungovalo asi to bylo pomocí páky. Při odlehčení závaží, měl trám ztlačit košíky dolů. Kameny se tedy možná používaly jako protizávaží(?). Takže při uvolnění jednoho kamene, se zvýšil tlak a vyšel méně čistý olej. Tento olej se používal na vaření nebo na výrobu parfémů. Pak se uvolnil třetí kámen a tím se vyvinul velký tlak, ale získaný olej už byl tak špinavý, že se dal použít jen v olejových lampách. Takže na takovou práci bylo třeba více lidí, kteří spolupracovali a proto byla výroba drahá.

Je tedy jasné, že jídla dělané na oleji byly velmi drahé. Aby bylo možné smažit bylo nejprve třeba získat druhý olej. Proto pro chudší lidi byly nejlepším řešením nekvašené chleby upečené v peci. Ale pro bohatší, ti si mohli dovolit zajít do lisu, aby jim připravili olej. 

Takže oběť na pánvi je třeba rozdrobit a polít olejem, ale nevím zda to bylo také tak i s bochánky a plackami upečenými v peci. Ale vzhledem k popisu zdá se, že toto drobení se provádělo i u obětin smažených v kotlíku:

"Jestliže tvým darem bude přídavná oběť připravená v kotlíku, ať je připravena z bílé mouky s olejem. (8) Takto připravenou přídavnou oběť přineseš Hospodinu: předáš ji knězi a on ji donese k oltáři. (9) Kněz oddělí hrst přídavné oběti a jako připomínku ji na oltáři obrátí v obětní dým. Jako oběť ohnivá bude libou vůní pro Hospodina." Lv 2:7-9

קָרְבָּנֶךָ סֹלֶת בַּשֶּׁמֶן תֵּעָשֶׂה [qorbánéchá sólet bašemen té'áse] dar tvůj v mouce s olejem bude (nifál f.).

Každý dar své přídavné oběti solí osolíš. Nenecháš svou přídavnou oběť bez soli smlouvy svého Boha. S každým svým darem přineseš sůl." Lv 2:13

Sůl představovala smlouvu s Bohem, takže byla nepostradatelnou ingrediencí. Kdyby věřící zapomněl jídlo osolit, nemohl by to použít jako oběť Bohu, i kdyby to už měl osmažené. Taková oběť by u Boha nenašla zalíbení. Sůl tedy představovala uzavření smlouvy, byla-li součástí jídla. Podobná zmínka je i v Numeri:


Všechny oběti pozdvihování svatých darů, které pozdvihují Izraelci k Hospodinu, dávám tobě a s tebou i tvým synům a dcerám provždy platným nařízením. Je to smlouva potvrzená solí, provždy platná před Hospodinem pro tebe i pro tvé potomstvo." Nu 18:19

Kromě droždí dar minchy nesmí obsahovat ani med. Kromě oleje se přidávalo také kadidlo, které bylo také určitě drahé.

Dar minchy nabízený lidem se v bibli vyskytuje také v případě Jákoba u Gn 32:21-22, Gn 43:11,25,26. V případě Jákoba tyto příběhy svědčí o tom, že tyto dary byly dávány jako výraz bázně a velké úcty, kdy se služebník pokořoval před cizím vládcem.

Oběť  z prvotin úrody (bikkurím)

Další formou přídanvé oběti je oběť prvních plodů z vypěstované úrody.

Jestliže přineseš Hospodinu přídavnou oběť raných plodů, přineseš klasy pražené na ohni a drcené zrní z nového obilí jako přídavnou oběť svých raných plodů. (15) Přidáš k ní olej a položíš na to kadidlo. To bude přídavná oběť. (16) Kněz obrátí v obětní dým jako připomínku hrst rozdrceného zrní s olejem i všechno kadidlo. To bude ohnivá oběť Hospodinu." Lv 2:14-16

Zemědělské pojmy v hebrejštině: אָבִיב [avív] - ještě zelený klas čerstvého obilí. בִּכּוּרִים [bikkurím] - 1. prvotina z úrody, první sklizená úroda 2. chleba vyroben z čerstvého obilí, který se obětoval na letnice 3. letnice. כַּרְמֶל [karmel] - 1. zahrada, sad 2. ovoce 3. klas dorostlý do správné velikosti... אָבִיב קָלוּי בָּאֵשׁ גֶּרֶשׂ כַּרְמֶל תַּקְרִיב אֵת מִנְחַת בִּכּוּרֶיךָ [avív] (klas čerstvého obilí) [qálui bá'éš] (opražené na ohni) [karmel taqrív] (v plné velikost nabídneš) (hifíl) [ét minchat bikkuréchá] jako oběť ze zrna ranné úrody tvé.


Přinést prvotiny znamenalo, že to co člověk obětuje je nejlepší z prvotin úrody. Může to být také poslední úroda, protože zemědělec neví jaké bude počasí a zda nebude další úroda zničena či napadena škůdcem. Proto ranná úroda má větší hodnotu před Hospodinem. Oběť časné úrody znamená, že nejen to co mám v ruce teď přišlo od Hospodina, ale i to jakoukoliv úrodu budu mít později je od Pána. A dávám tuto mechu, protože vím, že mohu důvěřovat Pánu, že mě pomůže a udrží a zachová. Je to vyjádření díků - oceňuji co Bůh pro mě udělal.

Oběť pokojná (díkuvzdání)

S obětí pokojnou souvisejí úseky Lv 7:11-17 a 7:28-34 ohledně rozdělení.

Ne všechny oběti byli za účelem zproštění hříchů. Oběť pokojná se týká toho, že část jídla sní obětující s knězem a zbytek sní rodina a přátelé.

Bože, sliby tobě dané splním, přinesu ti oběť chvály, (14) neboť jsi mě vysvobodil z jisté smrti. Což jsi neušetřil moje nohy podvrtnutí, abych před Bohem směl chodit dál ve světle živých?" Žalmy 56:13-14

עָלַי אֱלֹהִים נְדָרֶיךָ אֲשַׁלֵּם תּוֹדֹת לָךְ׃

כִּי הִצַּלְתָּ נַפְשִׁי מִמָּוֶת הֲלֹא רַגְלַי מִדֶּחִי לְהִתְהַלֵּךְ לִפְנֵי אֱלֹהִים בְּאוֹר הַחַיִּים

[álaj elóhím nedáréxá ašallém tódót láx - (14) kí hitcaltá nafší mimmáwet haló raglaj middechí  - lehithalléx lifné elóhím - be'ór hachajjím] nahrávka: 1:28 (na konci).

Slovíčka: נֶדֶר [neder] slib; נְדָרֶיךָ [nedáréxá] sliby tvé; אֲשַׁלֵּם [ašalém] piel: naplním; avšak v qálu שָׁלַם [šálam] naplnit, dokončit, dovést zdárně do konce (nikoliv ukončit!); v pielu také: učinit celým nebo učinit dobrým; v řečtině by tomu slovu odpovídaly slova odvozené od [telos] (konec), jako [teteleotaj] apod. Slovo ašalém je odvozené od kořene š-l-m (šalom - pokoj...). Není to skvělé? Bible přece říká, že Kristus je [telos] čili završením/smyslem/cílem Zákona a v tomto smyslu Kristus dovršuje pokoj, neboli až po okraj naplňuje míru pokoje toho, kdo dodržuje Zákon (viz Ř 2:13 a Ž 23:5 - až po okraj plní náš kalich). תּוֹדָה [todá] díkuvzdání nebo chvála; תּוֹדֹת [todót] plural; הִצַּלְתָּ [hitcaltá] hifíl: vytrhl jsi, zachránil si; nafší (duši mou), mimáwet (ze smrti); הֲלֹ֥א [haló] - a ne; רַגְלַ֗י [raglaj] mé chodidla, nohy; מִ֫דֶּ֥חִי [middechí] od klopítnutí, pádu, selhání; לְ֭הִֽתְהַלֵּךְ [lehithalexhitpael: abych mohl chodit, překročit; před tváři Boží ve světle (בְּ֝א֗וֹר [ba'ór]) živých (הַֽחַיִּֽים [hachajím]).

V tomto verši David děkuje za požehnání a záchranu, proto chce Bohu přinést oběť.

Tato oběť byla prováděná jako dobrovolná oběť, nabídnutí, aniž by to bylo vázáno na specifické požehnání nebo problém. Chci poděkovat za to, že jsi tak dobrý. Vděčnost se vyjadřuje tak, že ten kdo nabízí oběť vezme část ze svého požehnání a vrátí to Bohu. Nejdříve je třeba dát Bohu to, co patří jemu, ale protože Bůh to nepotřebuje, část půjde ke knězi. Bohu dáme to nejlepší. Nejdeme na slavnost a nenecháme Bohu zbytky. Než se cokoliv bude dít, obětujeme Bohu nejdříve modlitby a díkuvzdání a dáme mu jeho díl. To ukazuje, že tato slavnost byla věnována Bohu. Uznáváme nejdříve Boha, než dokončíme rituál (oslavu), protože dáváme Bohu to, co nám dal. V tomto uznání Hospodinova požehnání, muž přinesl oběť ke stanu setkávání, tam to kněz prohlédl a dozvěděl se proč přinesl tuto oběť.

Tato oběť se také prováděla jako díkuučinění za nečekanou záchranu, požehnání nebo vyslyšení modlitby, zejména pokud byla provedena na základě slibu. Také byla určena pokud se někdo chtěl Bohu zavázat slibem na základě smlouvy s Bohem nebo slibu obecně. Čili já něco potřebuji a když tato potřeba bude vyslyšena, splním co jsem slíbil. 

Přestože muž dá na ovci ruku, není tam vyznání hříchů, ale díkuvzdání. Muž podřízne zvíře, ale krev nabere kněz. Proč se obětovalo jídlo a ne něco hmotného? Někdo může mít nadbytek kožešin a tak by dával z nadbytku. Ale bez jídla se člověk neobejde. Jídlo bylo požehnání, protože ne pro každého bylo 3x denně. A tím byla doopravdy testována víra nejen v čase starého Izraele, ale i v čase nedávném, v křesťanství u chudých lidí ještě před pár staletími na západě existovala běžně chudoba. A dnes, i když lidé jsou bohatí, víra mnohých ochabla, no, spíš zcela vymizela. Nahradil ji ateismus a skepticismus jakožto důsledek pýchy, sobeckosti a samolibosti. Například v 18. století lidé žili ve skromných podmínkách, které bychom dnes nazvali chudé, jenže díky této skromnosti a nenáročnosti se nekazil charakter člověka a víra a důvěra v Boha byla posilována osobní zkušeností, že Bůh je tu vždy, aby svým věrným zajistil základní životní potřeby. Díky této zkušenosti chudí lidé bezpečně věděli, že Boží požehnání nefunguje na heslo "oslíčku, otřes se," ale že Bůh je věrný k těm, kdo s pokorou a vděčností vyjadřují svůj vděk i závislost na něm. Ve starém Izraeli tedy majitel ovcí či koz nemohl zabít všechny zvířata. Z ovcí či beranů měli přízi. Z ovcí mohli mít mléko nebo sýr. Nezabijí vše jen proto, aby měli maso. Taková oběť, když nebyla z nadbytku, byla ze srdce a byla vážná. Dít se to v moderní společnosti, aktivisti by hned protestovali proti zabíjení zvířat a sociální služby by zase chtěli zabavit děti z chudých rodin a umístit je do dětských domovů nebo k bohatým pěstounům. Žijeme ve zvrácené době, neboť lidé překroutili Boží slovo - považují humanismus a podobné směry za správné, přitom tyto směry spoléhají na člověka, ne na Boha, a nestojí na Božích principech... Společnost se totiž honí za tím co je lidská představa o dobru, ale původcem těchto představ bývají různé nekřesťanské filosofické směry politici, kteří určují směr společnosti. Není to Boží představa o dobru. Pro to, abychom mohli pochopit ten rozdíl jak to vidí Bůh a jak to vidí člověk, je třeba přestat dělat kompromisi z Božím slovem a řídit se tím co čteme. Nevíra dělá to, že člověk si řekne: dneska je jiná doba, nepotřebujeme to... A všichni tihle lidé se vlastně přizpůsobují těmhle světským směrům, světskému uvažování a touhám tohoto světa. Přizpůsobují se světu. Protože nemají víru a nechtějí obětovat své pohodlí. V podobných situacích se mi často vybavuje verš "... Nevíte, že přátelství se světem je nepřátelství s Bohem? Kdokoli si tedy umíní být přítelem světa, stává se Božím nepřítelem." Jk 4:4.

Tato stránka je předělávka stránky nabozensky-duch.webnode.cz.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky