Desátky

Toto je první článek se série článků na téma "Desátky". Desátky totiž nelze zpracovat v jednom článku. Je více druhů desátků, pojďme se však podívat například na zemědělské desátky:

Budeš odvádět desátky z veškeré úrody své setby, která každoročně na poli vyroste. (23) Na místě, které si on vyvolí, aby tam přebývalo jeho jméno, budeš jíst před Hospodinem, svým Bohem, desátky ze svého obilí, moštu a čerstvého oleje i prvorozených kusů svého skotu a bravu, aby ses učil bát Hospodina, svého Boha, po všechny dny. (24) Kdybys měl dlouhou cestu a nemohl je donést, protože místo, které vyvolí Hospodin, tvůj Bůh, aby tam spočinulo jeho jméno, bude od tebe vzdáleno, až Hospodin, tvůj Bůh, ti požehná, (25) směníš je za stříbro, stříbro zavážeš, vezmeš do ruky a půjdeš na místo, které si Hospodin, tvůj Bůh, vyvolí. (26) Tam koupíš za to stříbro všechno, po čem zatoužíš, skot, brav, víno, opojný nápoj, cokoli budeš chtít, a budeš jíst před Hospodinem, svým Bohem, a radovat se i se svým domem(27) Ani lévijce, který žije v tvých branách, nenecháš opuštěného, protože nemá s tebou podíl ani dědictví. (28)  Každého třetího roku odneseš všechny desátky ze své úrody toho roku a složíš je ve svých branách. (29) I přijde lévijec, protože nemá s tebou podíl ani dědictví, a bezdomovec, sirotek a vdova, kteří žijí v tvých branách, a budou jíst dosyta, aby ti Hospodin, tvůj Bůh, žehnal při každé práci, kterou bude tvá ruka konat." Dt 14:22-29

Červenou barvou jsem zvýraznil v. 23, který jasně říká, že desátky, které 

1) byly určeny židům podle Mojžíšova Zákona 

2) se týkají úrody z vlastního pole nebo bravu či skotu

3) Mají být zkonzumovány vlastníkem desátku na místě v Jeruzalémě, kde přebýval Hospodin.

Oranžovou barvou - jsem zvýraznil podmínky, které musí udělat dárce desátků, pokud je vzdálen od místa, kam mají směřovat desátky... v Jeruzalému.

Verš 24. pak říká, že je dovoleno desátky dočasně převést na stříbro. Ale tím to nekončí.

Verš 25. znovu připomíná, že dárce desátků se má dostavit na Bohem vyvolené místo, které je v Jeruzalémě

Verš 26. je pro nás klíčový, protože nám říká, že stříbro se musí zpětně vyměnit za potravu, kterou dárce nakoupí za stříbro utržené ze své úrody, bravu a skotu.

Zelenou barvou ve v. 26 jsem zvýraznil tu radostnou část, kde uctívající v přítomnosti vysvěceného a obřezaného kněze - žida - zkonzumuje potravu spolu s knězem a se svou rodinou. Desátek tedy neodvádí děti a ženy, ale odvátí je hlava rodiny za celou svou rodinu.

No není to úžasné? Zmíněné desátky jsou radostnou oslavou v Boží přítomnost v Božím chrámě v Jeruzalémě, kdy se rodina podělí s lévijcem a společně potravu jako dar ze svého úsilí sní! Haleluja!

Pak je tam ještě zmínka o lévijcí a dalších desátcích, ale to v tomto článku řešit nechci.

Sympatické na tom je, že chcete-li věrně dodržovat Boží slovo, je třeba odcestovat do Jeruzaléma, najít židovského kněze, vysvěceného, očištěného, plně připraveného na službu, najít to místo, kde se konzumuje potrava a tam to společně s tím knězem sníte :) 

Co o desátcích říká Nová smlouva

Ježíš zmiňuje desátky v souvislosti s dodržováním Mojžíšova Zákona v době před ukřižováním a tedy v době platnosti Staré Smlouvy:

Běda vám, zákoníci a farizeové, vy pokrytci, že dáváte desátky z máty, z kopru a z kmínu, ale opustili jste závažnější věci ze Zákona - právo, milosrdenství a víru. Tyto věci jste měli dělat a tamty neopouštět." Mt 23:23

Ježíš usvědčuje zákoníky a farizeje z pokryteckého jednání. Vše se týká Staré smlouvy a instrukce je směřována na ně. Nadto říká, že jsou důležitější věci jako je právo, milosrdenství a víra.

Ale běda vám farizeům, že odevzdáváte desátky z máty a z routy a z každé byliny, ale pomíjíte právo a Boží lásku. Tyto věci jste měli dělat a tamty neopomíjet." L 11:42

Já myslím, že k tomu není co dodat. Ježíš očekává Boží lásku ve formě spravedlnosti a práva, ne ve formě emocí, ale ve formě skutků. Právo totiž nelze naplnit emocema. 

Myslím, že z výše uvedených citací je dost jasné, že přikázání dodržovat desátky nelze aplikovat na věřící z pohanů, neboť tyto byli určeny lidem, kteří měli obřízku. Když tedy apoštol Pavel řekl:

Byl někdo povolán jako obřezaný? Ať se nečiní neobřezaným. Byl někdo povolán v neobřízce? Ať se nedává obřezat." 1 Kor 7:18

Každému člověku, který se nechává obřezat, pak znovu dosvědčuji, že je povinen dodržovat celý Zákon." Gal 5:3

Kromě toho se v Tóře píše:

Neobřezanec, který by nedal své neobřezané tělo obřezat, bude ze svého lidu vyobcován; porušil mou smlouvu." Gn 17:14

Z toho vyplývá, že neobřezaní nemohou obětovat tyto biblické desátky v chrámu ani nikde jinde.

Za zmínku stojí také:

Židem totiž není ten, kdo je jím zjevně, a obřízka není to, co je zjevné na těle; (29) ale Židem je ten, kdo je jím v nitru a má srdce obřezané Duchem, ne literou, jehož chvála není od lidí, ale od Boha." Ř 2:28

Přesto by si v době před ukřižováním Krista nikdo nemohl říct, že mu stačí jen obřezané srdce, protože kdyby přišel do chrámu neobřezanec, došlo by k porušení starozákonní smlouvy. Toto vysvětluje apoštol Jakub slovy:

Tak také víra, nemá-li skutky, je sama o sobě mrtvá. (18) Někdo ale řekne: "Ty máš víru a já mám skutky." Ukaž mi tu svou víru bez skutků a já ti ukážu svou víru na svých skutcích. (19) Ty věříš, že je jeden Bůh. Dobře činíš. I démoni tomu věří - a třesou se! (20) Chceš však poznat, ó marný člověče, že víra bez skutků je mrtvá? (21) Nebyl snad náš otec Abraham ospravedlněn na základě skutků, když přinesl na oltář svého syna Izáka? (22) Vidíš, že víra působila spolu s jeho skutky a že díky těm skutkům došla víra k dokonalosti? (23) Tak se naplnilo Písmo, které říká: "Abraham uvěřil Bohu a bylo mu to počteno za spravedlnost" a byl nazván Božím přítelem. (24) Vidíte tedy, že člověk je ospravedlňován ze skutků a ne jen z víry." Jk 2:17

Židé v době před ukřižováním tedy byli povinni dodržovat celý Mojžíšův Zákon, ovšem za současné situace nejsou schopni. A nejsme toho schopni ani my křesťané. Chce-li se totiž někdo věrně držet Tóry, měl by se ji držet opravdu věrně a neinterpretovat si jednotlivé jeho části svévolně a jak se mu zachce, jen aby obhájil lidské učení o desátcích v Nové smlouvě, které není. Sbírky a desátky nejsou totéž. Sbírky jsou finance na chod církve a dobročinnost, kdežto desátky jsou naordinovány pro režim podle Mojžíšova zákona.

Další díl o desátcích:

Farizejství, pokrytectví a desátky - vysvětlení kontextu Matouše 23, kde je drobná zmínka o desátcích podle Mojžíšova Zákona.

Dodatky k desátkům - výpisy z bible podle tématu

1. Co říká Josephus Flavius o desátcích - právě překládám

2. Oběť pozdvihování - potravinové desátky (přednostní desátek odváděný kněžím)

3. Oběť pokojná - projev vděčnosti

4. Oběť z provotiny úrody

5. Vše v jednom článku: Oběť přídavná, zápalná, za vinu, pokojná a z prvotiny

Diskuse o desátcích na stránce Jsem křesťan


Může vás taky zajímat...

Co o židovských sektách Eséncích, Farizejech a Saducejech napsal židovský historik Josephus Flavius.

Tato stránka je předělávka stránky nabozensky-duch.webnode.cz.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky