Farizejství

Pokrytectví a Desátky

Matouš 23

Předchozí díl: Desátky (#1).

Pojďme si blíže rozebrat Matouše kapitolu 23, abychom pochopili kontext toho o čem vyučuje Ježíš. Vyučování se týká zákoníků a farizejů. Obsah této sekce se tedy bude nejspíš vztahovat k tomu co dnes označujeme jako farizejství, zákonictví, pokrytectví či pokrytecký soud.

Tehdy Ježíš mluvil k zástupům a svým učedníkům. (2) Řekl: "Na Mojžíšově místě se posadili zákoníci a farizeové. (3) Proto plňte a zachovávejte všechno, cokoli vám řeknou, abyste zachovávali, ale nejednejte podle jejich skutků, protože oni mluví, ale nejednají(4) Svazují těžká a neúnosná břemena a nakládají je lidem na ramena, sami však s nimi nechtějí ani pohnout prstem." Matouš 23:1-4

Ježíš začíná své kázání akceptováním autority bezohledu na to, že se neřídí Tórou či Mojžíšovým Zákonem. Ačkoliv je jejich jednání pokrytecké, zde Ježíš upozorňuje na poslušnost. Věřím, že téma poslušnosti by mohlo souviset s kapitolou Mt 7, kde Ježíš káže o tom, že pokud soudíme - čili kážeme Boží slovo nebo snažíme se napravit náboženskou autoritu, která žije pokrytecky podobně jako zákoníci a farizejové, pak obrazně hážeme perly před svině; tyto se pak otočí a roztrhají nás. Je to jedna z možností výkladu Mt 7, ale tyto detaily nejsou cílem dnešního článku. Ježíš tedy říká, že věřící mají zachovávat pravdu podle Tóry, tzn. zůstat v Pravdě, tak aby skutky byly sladěny s tím čemu sami věří a co poznali, že je Boží pravda.

Verš 4 vypovídá o povaze kázání. Náboženští vůdcové, kteří žijí nikoliv podle Tóry, ale podle lidmi vytvořených tradic, vytvářejí příliš těžká nařízení pro prostý lid. Pro židy té doby platilo, že mají odevzdávat desátky, ale toto nařízení se týkalo především zemědělců. Ztěží bychom mohli takové nařízení aplikovat na křesťany, přesto to hodně církví dělá a tím jsou připodobněni právě k těmto pokrytecky jednajícím farizejům, kteří svazují těžká a neúnosná břemena. Nejen, že překrucují přikázání Tóry a snaží se na věřící z pohanů aplikovat věci, které náleželi židům z obřízky a tedy pod Mojžíšovým Zákonem, zavedli neuvěřitelně zkreslené výklady bible, jen aby ospravedlnili svoje vymáhání peněz. Což o to, u bohatých lidí by to nevadilo, těm nějakých deset procent neuškodí, ale těm chudých, kteří mají problém vyžít z minimální mzdy nebo mají na krku exekuci, pro ty to problém je. Je to nebiblický farizejský postoj a tím, že ho lidé dnes stále obhajují jen dokazují, že žijí v tomto pokrytectví. Přitom by stačilo tak málo, nazvat věci pravým jménem a sice sbírkou, jejíž výše je dobrovolná. Bohatí by tak dostali příležitost odlehčit si trochu víc, a chudí by zase dostali příležitost nebýt ždímáni o každou korunu, kterou potřebují aby si mohli pořídit základní věci pro živobytí. Čtvrtý verš končí slovy "sami však s nimi nechtějí pohnout ani prstem;" to by se dalo vztáhnout na situaci, kdy staršovstvo vytváří tyto smyšlené, neexistující přikázání k odvodu 10% platu členu sboru, přitom sami (zřejmě) neodvádí nic, protože jsou živeny právě z těchto finančních výběrů. Domnívám se, že tato šikovně vymyšlená strategie na vymáhání peněz, která již ukotvila ve velkém množství českých církví, byla převzata z Hnutí víry (jehož kořeny sahají na rozhraní 19. a 20. století). Hnutí víry je známo vytrháváním veršů z kontextu a tendenčními výklady bible, tak aby ospravedlnili evangelium prosperity; pokud však existují nějaké vyjímky (o kterých nevím), ladilo by to dobře s mým oblíbeným řčením "vyjímky potvrzují pravidlo". Rozumějte tomu správně: podstatné jsou ty manipulace s biblickými texty u tzv. "jiného evangelia" v evangeliu prosperity. Znám někoho, kdo se těmito šikovně připravenými kázáními nechal zmanipulovat natolik, že odváděl desetinu platu aniž by byl členem. Myslím, že pozor by si měli dát hlavně mladí důvěřiví jedinci nebo i ti starší, kterým schází zdravý kritický posudek, rozlišovací schopnost, která je biblí podporovaná a říká se ji "soud" neboli také zvažování co je pravda a co je lež. Prosím vás, dejte si pozor na emocionální manipulaci, někteří kazatelé hrají velmi na city, ale víra nevychází z citů, nejsme hnáni kupředu emocemi, ale zdravým úsudkem. Pod tíhou dojmů emocionálního kázání, lidé začnou plakat, ale přestanou přemýšlet nad tím zda obsah kázání je skutečně v souladu s biblí. Jde to proti zdravému rozumu. Vždycky si přitom vzpomenu na Hitlera, který dokázal zfanatizovat tisíce Němců na stadionu svým emocionálním, vášnivým a dramatickým výkladem a na dopady tohoto fanatismu. Emoce jsou klamné a to zejména, pokud se někdo dopouští takovéto emocionální manipulace davu. Jsou známy i případy davové hypnózy a odborníci jistě ví a potvrdí, že je to nebezpečné, a mnozí sektáři či vůdci kultu takovýchto zbraní umně využívají. Nědávno někdo pronesl moudrou větu, "z bible se dá ospravedlnit jakákoliv hereze". A je to pravda. Pokud odstraníte zdravé kritické myšlení, možnost diskuse a kladení rozumných otázek a nahradíte to slepou poslušností a zhyponotizováním (uvedením do tranzu) pod vlivem emocí, snadno se necháte ulovit takovou sektou...

A všechny své skutky dělají, aby je viděli lidé. Rozšiřují své modlitební řemínky a prodlužují si třásně na pláštích. (6) Mají rádi čestná místa na večeřích a přední sedadla ve shromážděních, (7) zdravení na tržištích, a když je lidé nazývají: `Rabbi, Rabbi.´ (8) Vy si ale nenechte říkat `Rabbi´, protože máte jednoho Učitele, Krista, a vy všichni jste bratři." Mt 23:5-8

Farizejství a pokrytectví jak je popsáno v tomto úryvku je výstižné touhou líbit se světu, touhou po uznání, po slávě, po pozicích v náboženské instituci čili postupu v kariéře a tím získávání vlivu, moci a bohatství. Opět připomenu, že tyto věci bývají využívány a interpretovány ve Hnutí víry případně v evangeliu prosperity tak, že se vlastně jedná o to zaslíbení a požehnání, které Bůh zaslíbil těm, kdo věří a udržují s ním smlouvu. V tomto kontextu, však Ježíš toto jednání odsuzuje, protože říká svým učedníkům - vy jednejte jinak. Jinde zase Ježíš řekl, vyhněte se farizejskému kvasu, což bychom mohli zrovnatak vztáhnout na tuto popisovanou činnost.

A nikoho si na zemi nenazývejte `Otcem´, protože máte jednoho Otce, který je v nebi. (10) Také si nenechte říkat `Vůdcové´, protože máte jednoho Vůdce, Krista. (11) Ale kdo je z vás největší, ten bude vaším služebníkem. (12) Kdo bude sám sebe povyšovat, ten bude ponížen, a kdo se sám poníží, ten bude povýšen." (13) "Ale běda vám, zákoníci a farizeové, vy pokrytci, že zavíráte nebeské království před lidmi. Sami tam totiž nevcházíte a těm, kteří vcházejí, vejít nedovolujete. (14) Běda vám, zákoníci a farizeové, vy pokrytci, že vyjídáte domy vdov a předstíráte dlouhé modlitby. Proto dostanete těžší rozsudek."

Toto mi zase připomíná jinou sektu, kterou apologetika kategorizuje jako Nová apoštolská reformace (NAR). Nechci to tu blíže rozebírat, jen stručně: jedná se o jev, který NAR využívá a říká se mu kultura cti. Náboženský vůdce sám sebe vykresluje jako otce a požaduje nadměrnou úctu. Vzniká kolem něj kult osobnosti, pro něž je typické, že jakýkoliv nesouhlas s "apoštolským" učením sekty je výrazem neúcty. Tímto způsobem se vyvíjí nátlak na lidi, kteří by chtěli vznést ohrožující otázky, byď mohou být smysluplné a odůvodněné a založené na obavách. Je možné že se setkáte s podobnýmy znaky manipulace i u Hnutí víry. Takže, Ježíš zde naznačuje, že si nepřeje, aby se vytvářeli tyto postoje, nikoho nesmíme ctít více než Boha a více než Písmo. To znamená, že bychom se sebou neměli nechat manipulovat, protože pokud dovolíme, aby nás někdo zmanipuloval tím, že říká že je náš otec a máme mu prokazovat poslušnost (ve skutečnosti ale myslí slepou oddanost a slepou poslušnost), tak ano, toto je velmi nebezpečné. A právě proto všichni křesťané potřebují mít zdravý a biblický kritický úsudek, neboli schopnost posuzovat předkládané učení. Naše víra je tímto také testována, protože tak společnosti může být velký, ale přesto nesmíme poslouchat ani své přátele, ani svou rodinu víc než Boha.

Běda vám, zákoníci a farizeové, vy pokrytci, že obcházíte moře i souš, abyste obrátili jednoho člověka na víru, a když se tak stane, uděláte z něho syna pekla dvakrát více, než jste sami." Mt 23:15

Farizeové a zákoníci byli členové sekt. A já se obávám, že tento verš nám právě naznačuje: "Bědá vám sektáři, kteří vyučujete zhoubná učení, vy pokrytci, kteří vymáháte z chudých peníze pod záludnou lstí, ačkoliv vám to Bůh nepřikázal, ale tvrdíte, že ano! Hledáte, koho byste mohli získat na svou víru, ale když se tak stane, odvrátíte ho od původního evangelia!"

Běda vám, slepí vůdcové, kteří říkáte: `Kdyby někdo přísahal při chrámu, to nic neznamená, ale kdo by přísahal při chrámovém zlatu, ten je zavázán. (17) Blázni a slepci! Co je větší - zlato, nebo chrám, který to zlato posvěcuje?´ " Mt 23:16-17

Přísahání bylo zmíněné už v kapitole 5., kde Ježíš řekl, že buď nemáme přísahat vůbec nebo přísahat při Bohu. Toto téma je pokryté v Numeri 30.

Farizeové očividně záměrně překroutili výklad Tóry, aby nemuseli přísahat při Bohu. Přísahali tedy při daru nebo při chrámovém zlatu. Ježíš věděl o nepoctivosti náboženských vůdců, ale také o tom, že své sliby a závazky neplánují dodržet. Lhali tedy, aby mohli beztrestně činit nepravost. Aby pro sebe nahrabali více zisku, lhali a vymýšleli způsob jak jim jejich lži projdou.

Říkáte také: `Kdyby někdo přísahal při oltáři, to nic neznamená, ale kdo by přísahal při daru ležícím na něm, ten je zavázán.´ (19) Blázni a slepci! Co je větší - dar, nebo oltář, který ten dar posvěcuje? (20) A proto ten, kdo přísahá při oltáři, přísahá při něm i při všem, co na něm leží. (21) Ten, kdo přísahá při chrámu, přísahá při něm i při Tom, kdo v něm přebývá, (22) a ten, kdo přísahá při nebi, přísahá při Božím trůnu i při Tom, který na něm sedí." Mt 23:18-22

Ježíš v tomto úryvku vysvětluje, že přísahat na chrám je stejné jako přísahat při Bohu. V následujícím verši 18, je zmíněná přísaha na oltář, která je taktéž závazná, protože je to to samé jako přísahat před Bohem. Pokud někdo přísahá při nebi (v. 20) je to to samé, jako by přísahal při Bohu. Ježíš tak odkryl nepravost náboženských vůdců - řekl vlastně: záměrně klamete a svádíte lid, jen pro svůj hanebný zisk. Jak to vztáhnout na současnost? S tím souvisí právě verš 23, který podobně pokrytečtí náboženští vůdcové dnešní doby, používají pro obhajobu legitimity desátků žádaných od křesťanů.

Běda vám, zákoníci a farizeové, vy pokrytci, že dáváte desátky z máty, z kopru a z kmínu, ale opustili jste závažnější věci ze Zákona - právo, milosrdenství a víru. Tyto věci jste měli dělat a tamty neopouštět." Mt 23:23

Paradox je, že je to právě kontext verše, který obhájce desátků za pomocí Mt 23:23 usvědčuje z překrucování bible. Soudobí kazatelé tvrdí, že poslední věta "Tyto věci jste měli dělat a tamty neopouštět," znamená, že křesťané mají platit desátky, avšak skutečně nemá nic společného s výběrem financí na chod církve a na platy zaměstnanců církve. Je tam přece řeč o mátě, kopru a kmínu, které měli kněží pokládat na oltář v chrámu v Jeruzalémě. Tendenční vyložení verše z Deuteronomia 14:24 a jeho vytržení z kontextu, není ničím neobvyklým u sektářských vůdců z Hnutí víry nebo kazatelů evangelia prosperity. Bohužel tyto sektářské praktiky kopírují také vůdcové "běžných" církví. Kontext verše jasně vypovídá o tom, že Ježíš odhaluje a odsuzuje nepoctivost a nekalý záměr náboženských vůdců, kteří tato falešná učení zavedly a nadále podporují.

Slepí vůdcové, cedíte komára, ale velblouda polykáte. (25) Běda vám, zákoníci a farizeové, vy pokrytci, že zvenčí čistíte kalich a mísu, ale ty jsou zevnitř plné zlodějství a neřesti. (26) Farizeji, ty slepče, vyčisti nejdříve vnitřek kalicha a mísy, aby mohly být čisté i zvenčí. (27) Běda vám, zákoníci a farizeové, vy pokrytci, protože se podobáte obíleným hrobům, které zvenčí vypadají opravdu krásně, ale uvnitř jsou plné mrtvých kostí a veškeré nečistoty. (28) Tak se i vy zvenčí zdáte lidem opravdu spravedliví, ale uvnitř jste plní pokrytectví a nepravosti. (29) Běda vám, zákoníci a farizeové, vy pokrytci, že stavíte hroby prorokům, ozdobujete náhrobky spravedlivých (30) a říkáte: `Kdybychom žili za dnů našich otců, neúčastnili bychom se s nimi prolévání krve proroků.´ (31) Tím svědčíte sami proti sobě, že jste synové těch, kdo vraždili proroky. (32) Naplňte tedy míru svých otců! (33) Vy hadi, plemeno zmijí, jak byste unikli odsouzení do pekla?" Mt 23:24-33

Zbytek kapitoly vynechávám, protože se vztahuje na dobu ranné církve, proroctví o zničení chrámu a pronásledování učedníků.

Na závěr bych ještě doplnil, že skutečnost, že chrám byl zničen znamená, že přikázání týkající se kněžské služby v chrámu, zákony o očišťování, obětování atd. dnes nenachází uplatnění, nemohou být požadovány ani po židech, protože není chrám, ani oltář a kněžská služba kompletně zanikla. Není dokonce ani červená jalovice na očištění, který židé potřebují pro své oběti. Rabín Simcha Bart mi na můj dotaz ohledně rituálního očišťování napsal:

"Another important note is that most laws of Ritual Impurity* do not apply at this time, because we are all considered ritually impure since we have no Red Heifer to purify us from contact with a dead body. Since we have no Holy Temple and sacrifices - the majority of these laws do not have any application today." (* rituálně nečistotý, hebr. - טומאה)

Nebylo by logické ani spravedlivé požadovat po křesťanech dodržování těch přikázání, která není v lidských možnostech dodržovat. 23. kapitola Matoušova evangelia odkrývá pravdu o tom, že tyto verše jsou v sektách vykládány tendenčně a usvědčuje náboženské vůdce z nepravosti.

Poznámka k článku

Jelikož dnes právě dokončuju tento článek o desátcích a pokrytectví (29. července 2020) - měly by následovat další články o desátcích a o slibech k odbornějšímu vysvětlení detailů slibů. Můžete zde očekávat odkazy na nové články, které teprve vzniknou.

Tato stránka je předělávka stránky nabozensky-duch.webnode.cz.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky