Zákonictví
Co je zákonictví
Zákonictví
se vyznačuje tvrdostí srdce. Obvykle používám zákonictví a farizejství
jako synonymum, ale nemuselo by to nutně být tak. Zákonictví bychom
mohli chápat jako neúměrně vysoké kladení nároků na věřící, zejména
pokud se jedná o lidskou tradici, která pro křesťany není opodstatněna
přímo v bibli.
Příklad 1
Mohl bych třeba říct, že placení tzv. církevních desátků není opodstatněné a pokud ho někdo vymáhá jedná se o zákonictví nebo pokrytectví. V případě vymáhání desátků může navíc být zapojena i manipulace a lživá interpretace bible. Pokud křesťané používají bibli k obhajobě desátků, je to čistě jen demagogie, protože v Nové Smlouvě (NS) není povinnost odvádět desátky pro křesťany a ve Staré Smlouvě (SS), která se vesměs týká židů se desátky neplatí ve formě peněz, ale potravinových surovin. Mezi desátky ve SS patří i takové věci, že hospodář má nechat asi desetinu svého pole ladem. Celkově je tato tématika složitější, ale stačí nám vědět, že v NS o desátkách nic není[i]. Na začátku Skutků apoštolských je jediná zmínka, že křesťané prodávali své majetky a dávali je ke společnému využití, což ale byla dobrovolná činnost a nebylo předem určeno kdo toho kolik odevzdá. Tam šlo o čirou bázeň z Boha, protože Ježíš učil, že bohatý člověk nevejde do Božího království. Ježíš bohatému člověku přikázal, že má prodat vše co má a rozdat to chudým. Toto je tedy jedna forma zákonictví + pokrytectví. Pokud se nejedná o desátky, mělo by se tomu říkat například "Dobrovolný příspěvek na provoz církve" nebo "Příspěvek na pronájem a energie" či "Příspěvek na platy".
Pozn. [i] - Jako vždy je třeba číst tuto větu v rámci kontextu, kterým je třetí věta tohoto odstavce. Kromě toho, neříkám, že Ježíš o desátcích nevyučoval, protože Jan 21:25 "Je ovšem i mnoho jiných věcí, které Ježíš udělal, které kdyby měly být vypsány každá zvlášť, mám za to, že by ani celý svět nemohl pojmout ty knihy, které by byly napsány. Amen." Říkám však, že nová smlouva nedává křesťanům žádné instrukce zachovávat desátky, neboť to není možné: "Ti ze synů Léviho, kteří přijímají kněžství, přece mají přikázání, aby podle Zákona přijímali desátky od lidu, to jest od svých bratrů, ačkoli vyšli z Abrahamových beder." Žd 7:5. S veršem z vytrženým z kontextu, se dá dělat mnoho věcí a ospravedlnit jakákoliv doktrína. Dokonce i Abrahamův desátek byl oběť Bohu a ne lidem.
Příklad 2
Pokud přijde nově obrácený
člověk do církve a začneme na něj klást různé nečekané nároky jako
pravidla ohledně oblékání, že nemá kouřit v blízkosti kostela (nebo
nejlépe vůbec) apod. Hodně záleží na přístupu jakým by měla být
informace sdělena, kdo a komu ji sděluje. Také kolik uplynulo času. Sám
bych považoval za zákonictví, kdyby mě někdo nutil například odrecitovat
modlitbu Páně podle předem dané šablony. Je tu tedy charakteristický
určitý nátlak, ale to samo o sobě nestačí. Dejme tomu, že by pastor
ženám zakázal nosit kalhoty a nařídil nosit dlouhé sukně a přikrývku
vlasů. Podle bible by se dalo na tomto stavět. Boží slovo toto nařizuje
(1 Kor 11:5). Myslím, že by se to dalo považovat za zákonictví, protože
ani Ježíš neříkal nikomu jak má chodit oblečený nebo co má nosit. Přesto
by pastor mohl svůj požadavek vznést jiným způsobem tak, aby nezněl
přísně, bylo v něm vysvětleno proč je to třeba a aby ženy byly
motivovány především touhou sloužit Pánu a líbit se jemu více než světu.
Co zákonictví není
Zákonictví není to, že někdo používá biblické verše k tomu, aby ospravedlnil či vysvětlil svůj názor. Není to ani když by si pastor jako téma kázání zvolil zahalování vlasů u žen nebo poslušnost žen. Např. "Ženě pak nedovoluji učit ani ovládat jejího muže, ale ať je v tichosti." 1 Ti 2:12 v naší emancipované společnosti by leckdo mohl narazit na silný odpor, avšak neprávem. Bible je Boží slovo a je určené vyučování a nápravě. Problém by ale vznikl teprve, kdyby pastor vyvíjel nepřiměřený tlak nebo snad manipulaci ... Hranici však je těžko najít. Pokud žena přijde nevhodně oblečená do sboru v minisukni, neměl by ji snad pastor kárat za takovou vulgaritu? Pastor může, je autorita. Vždy to ale bude volba mezi láskou a zákonictvím, jak to provést, aby to nebylo příliš tvrdé a aby za slovy stála také láska.